Spring naar content
Home
Lifestyle Topics Roken

Roken

Een van de dingen die je kunt doen voor een superfitte leefstijl, is stoppen met roken. Of er niet aan beginnen natuurlijk. Maar hoe stop je dan? En is het wel zo slecht voor je als je maar af en toe rookt? Op deze pagina’s wat feiten en tips om je te helpen een goede beslissing te nemen als iemand jou een rokertje aanbiedt. 

Roken en je lijf? 

De volgende dingen komen je vast bekend voor als je wel eens rookt: je bent sneller buiten adem dan niet-rokers, je hoest, je hebt vaak hoofpijn. Daarnaast is je huid soms grauw van kleur en heb je misschien gele tanden of vingers. Dit kunnen allemaal gevolgen zijn van jouw rookgedrag.  

Voor wie veel, of al heel lang rookt, zijn er ook andere heftige gevolgen. Je kunt kanker krijgen, of je vruchtbaarheid vermindert waardoor het moeilijker kan zijn om kinderen te krijgen. Daarnaast loop je kans op ernstige schade aan je hart en hersenen. Dit komt omdat er in een gemiddelde sigaret zo’n 4000 stoffen zitten die giftig zijn voor je lijf. De bekendste zijn koolmonoxide en teer. 

Waarom blijf je dan roken? 

Bovenstaande wist je vast wel, maar misschien rook je toch gewoon. Het is ook niet altijd makkelijk om te stoppen als je eenmaal begonnen bent. Roken is namelijk verslavend vanwege de stof nicotine. Onder andere door deze stof voel je je beter dan daarvoor als je net gerookt hebt. Na een tijdje raakt de werking van nicotine echter uitgewerkt, en vraagt je lichaam om de voorraad weer aan te vullen. Als je dat niet snel doet , wordt je ongeduldig of sacherijnig. En zo blijf je roken. 

In dit filmpje zie je nog eens waarom je beter niet kunt roken (Bron: Trimbos Instituut)

Uit

De norm voor roken is dat je het beste voor jezelf zorgt als je helemaal niet rookt. Dus ook niet af en toe of  een e-sigaret of waterpijp (shisha). 

Waterpijp 

Het roken van tabak via een waterpijp is minstens zo schadelijk als het roken van sigaretten. Tijdens een waterpijpsessie krijg je 40 keer zoveel rook binnen als tijdens het roken van een sigaret. En dus meer schadelijke stoffen zoals koolmonoxide en teer. 

E-sigaret 

De e-sigaret (of elektronische sigaret) is een apparaatje dat een vloeistof verhit in plaats van tabak. De damp hiervan adem je in. Dat is weliswaar minder ongezond dan het roken van sigaretten of shag, omdat je geen teer en koolmonoxide binnenkrijgt. Toch kan er nog wel  stof inzitten waar je na langdurig gebruik gezondheidsproblemen van kunt krijgen. Ook kan er nicotine in de damp zitten. Je kunt van een e-sigaret dus verslaafd raken of blijven aan roken.  

Hoe dan?!

Je wil stoppen of minderen met roken, heel goed! Maar hoe pak je het aan? 

Om je te helpen zijn er al een paar regels in de wet die het misschien makkelijker voor je maken:  

  • Jongeren onder 18 jaar mogen geen tabak kopen.  
  • Veel schoolpleinen zijn nu al rookvrij. Het is de bedoeling dat je vanaf 2020 op geen enkel schoolterrein meer mag roken. Dat helpt wel als je niet zo makkelijk in de verleiding wil komen om toch te gaan roken. 

Stop helemaal in één keer 

Je maakt het meeste kans om van roken af te komen, wanneer je in één keer stopt. Na een dag of vijf ben je namelijk van je nicotine-verslaving af. Dan roept je lichaam niet meer om een sigaret. Het is anders met je hoofd. Je bent namelijk gewend om op bepaalde momenten naar een sigaret te grijpen.  

Kies een geschikte dag 

Pak je agenda erbij en kies een dag uit over een week of twee. Een dag die je het beste uitkomt, eentje waar je niet samen bent met mensen die wel roken bijvoorbeeld. Zeg op die dag tegen jezelf:”Ik ben gestopt!” en wees er trots op! 

Weggooien 

Je hebt niets meer nodig dat met je verslaving te maken had. Dus gooi ze maar weg die sigaretten, aanstekers en asbakken. Nu weet je het helemaal zeker. 

Vertel het de mensen om je heen 

Vertel zoveel mogelijk mensen dat je niet meer rookt. Ze kunnen je helpen er van af te blijven. En je maakt het jezelf moeilijker weer te beginnen. Je wil toch zeker niet uitgelachen worden? 

Bekijk in 1 minuut 10 voordelen van stoppen met roken. (Bron: Trimbos Instituut)

Elke dag is er één meer 

Elke dag dat je niet rookt, is er eentje meer. Je komt steeds verder van die verslaving af te staan en je kan trots zijn op weer een rookvrije dag. 

Je kan het! 

Al die mensen die vóór jou zijn gestopt, konden het. Jij ook! Elke dag wordt je fitter, hoest je minder, wordt je huid mooier, en worden je tanden witter. Je hebt die sigaretten echt niet nodig om je goed te voelen. Doe iets leuks van het geld dat je hebt uitgespaard, beloon je zelf met iets leuks! 

Shisha

Het roken van tabak via een waterpijp (of shisha) is minstens zo schadelijk als het roken van sigaretten. Waarom? Dat leest je op de site van het Trimbos.

Stop-apps

Er zijn heel veel stoppen met roken apps. Deze 5 apps zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De apps geven je steun als je stopt met roken en helpen je om het vol te houden. Check ze via de link.

Harige tong

Wist je dat je haar op je tong kunt krijgen van roken? Deze en andere fijne weetjes lees je op de site van het Trimbos instituut.