Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
Winterdip?

Vroeg donker, koudere temperaturen en veel huiswerk. Af en toe heb je er misschien gewoon even geen zin meer in. De winterdip. Heel vervelend die dip, met onze tips lukt het jou vast om wat positiever deze periode door te komen.
  • Wees creatief: Push jezelf om creatief bezig te zijn. Doe waar jij blij van wordt.
  • Blijf sociaal: Spreek dan af met je vrienden, samen een filmpje op de bank kijken kan al enorm helpen.
  • Verwen jezelf: Blijf goed voor jezelf zorgen, lekker lang douchen of in bad.
  • Blijf lachen: Als jij lacht, krijgen je hersenen een seintje dat je gelukkig bent.
  • Blijf gezond leven: Eet gezonder, meer fruit en minder vet. Zorg voor een goed slaapritme en blijf ook sporten.
Meer lezen?



Buitensporten in de winter

Mooi-weer-lopers en buitensporters hebben het in Nederland niet best. Gelukkig zijn er fanatiekelingen die ook in mindere omstandigheden een frisse neus blijven halen. Het winterse weer een behoorlijke impact op je workout.

Koude lucht slaat sneller op je luchtwegen, bescherm daarom je keel met een dunne sjaal voor je mond. Begin voor je gaat sporten met een warming-up, je spieren zijn kouder en stijver. Lees hier hoe je in vijf minuten bent opgewarmd.  En vergeet niet om na het sporten de  cooling-down te doen.‘s Zomers herinneren die droge keel en het zweet je tijdens het sporten wel voldoende moet drinken. ‘s Winters ligt dat iets anders, het is voldoende om naar dorstgevoel te drinken. Denk aan je veiligheid en zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent. En kies voor thermokleding dat zweet goed afvoert en kleed je in genoeg laagjes.

Een vaste sportroutine helpt je om het regelmatig sporten vol te houden. Maar bereid je erop voor dat je’s winters soms moeten schuiven in je planning. Als alternatieve workout kan je denken aan de loopband, Body Pump of zwemmen, spinnen, pilates, een HIIT-groepsles (intervaltraining) – het aanbod is tegenwoordig gigantisch.





De 10 gezondste wintergroenten

De donkere en koude maanden zijn alweer begonnen. Voor veel mensen is dit de tijd dat ze zich wat minder goed voelen en wat vatbaarder zijn. Hier vind je een lijst met wintergroenten die bol staan van de gezonde vitaminen, mineralen en vezels en je helpen gezond en fit de donkere maanden door te komen.



Stressvrije feestmaand

Met de feestmaand voor de deur worden veel mensen nerveus. Want allerlei verplichtingen kunnen voor veel stress zorgen. Om nog maar te zwijgen over alle extra kilo’s die we in januari eraf moeten krijgen dankzij alle borrels en lekkere happen. Hoe hou je jouw gezondheid onder controle en wordt het wél een feestmaand?

Feestdagen plus familie staat gelijk aan stress. Als je last hebt van stress, kan het lichaam niet goed functioneren. Een wandeling buiten kan helpen om te ontspannen en doe alleen dingen die je echt leuk vindt. Juist in deze periode is het belangrijker dan ooit om prioriteiten te kennen en grenzen te stellen om stress te voorkomen. Durf ‘nee’ te zeggen en plan op de extra drukke dagen een powernap van 15 – 30 minuten in, zo blijf je bij de les.

Eet alles wat je lekker vindt en geniet hiervan, maar blijf bewust. Eet met aandacht en smaakt en stop met eten als je tevreden bent. Hetzelfde geldt voor alcoholinname: de fles hoeft niet leeg, een paar glazen wijn zijn voldoende om ervan te genieten. Tijdens de feestdagen ligt veel nadruk op het eten en vergeten we waarover de feestdagen echt gaan. Maak daarom nieuwe tradities en plan leuke activiteiten, zoals een speurtocht, maak een kerstkrans of doe een paar uurtjes vrijwilligerswerk. Genieten kan ook zonder overdadige maaltijden.
Lees meer.



Veilig vuurwerk afsteken

Eind van december wordt er weer massaal vuurwerk gekocht. Maar wanneer mag je het afsteken? En hoe zorg je dat je dit veilig doet?

Afsteken mag op 31 december van 18:00 tot 1 januari 02:00, zorg dat je voor Oudejaarsdag of Nieuwjaarsavond de afsteekinstructie hebt gelezen! Soms kom je voor verrassingen te staan. Denk aan een pijl die onverwachts van richting verandert of vonkje wat per ongeluk in je oog komt. Het is niet onverstandig om een veiligheidsbril is te gebruiken.

Niet iedereen is zich bewust van de gevolgen of denkt “dat overkomt mij toch niet”. Illegaal of zelfgemaakt vuurwerk wordt niet gecontroleerd en getest, en is daarom veel onveiliger. Het bevat vaak meer kruit en zorgt zo voor gehoorbeschadiging of het gaat te snel af waardoor men letsel kan oplopen aan vingers of handen.

En denk je ook aan je gehoor? Lees meer Bescherm je gehoor tijdens Oud & Nieuw. Doe de oorcheck.





Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.