Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
Wandel naar je werk-dag

Wist je dat wandelen stressverlagend werkt, je creatiever en alerter maakt én ervoor zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren? Allemaal dingen die goed van pas komen tijdens een drukke werkdag bij jouw bijbaan. Wandelnet roept je op om morgen (een deel van de afstand) naar je werk te wandelen!

Het is morgen namelijk nationale Wandel naar je werk-dag, de Nederlandse variant van de internationale Walk to Work day. Iets dat natuurlijk wat makkelijker is als je werk hebt in je eigen woonplaats dan wanneer je werkplek 50 kilometer van je huis ligt, maar waar toch iedereen aan mee kan doen. Denk als je met het openbaar vervoer naar je werk gaat bijvoorbeeld aan lopen van je huis naar het station of van de bushalte naar je werk.

Een paar leuke wandelweetjes:

  • Nederlanders lopen gemiddeld 1.110 keer van en naar onze auto;
  • elke kilometer die je dagelijks loopt verkleint de kans op obesitas met 5 procent;
  • drie kwartier per dag wandelen halveert de kans dat je een verkoudheid oploopt;
  • vijf keer per week een halfuur wandelen halveert de kans op hart- en vaatziekten;
  • wij Nederlanders lopen gemiddeld 600 meter per dag.
Wandelfoto
Maak jij een mooie foto van jouw Wandel naar je werk-dag? Dan ding je ook nog mee naar de hoofdprijs: een NS-wandeling inclusief hotelovernachting in het Apollo Hotel Utrecht voor twee personen. Je kunt jouw wandelfoto donderdag delen via Twitter met de hashtag #wandelnaarjewerkdag.
 



Vraag – Antwoord: Maakt koffie na alcohol meer nuchter of meer dronken?

Koffie heeft geen invloed op een dronken of nuchtere toestand. Het alcoholpercentage in het lichaam blijft na het koffiedrinken hetzelfde. Men blijft dus even dronken of nuchter als daarvoor. Als men vlak na het alcoholdrinken koffie drinkt kan het natuurlijk wel zo zijn dat er nog alcohol in de maag zit. Deze alcohol moet dan nog in het bloed opgenomen worden. Hierdoor kan men ook nog dronken worden. Dit komt dan niet door het koffiedrinken (alhoewel het in dit geval zo kan lijken) maar door de alcohol die genuttigd is.
 



Gestopt met roken

Als je stopt met roken, kan je ontwenningsverschijnselen krijgen, zoals je onrustig of chagrijnig voelen. Houd vol! Dit gaat vanzelf over.

Op de website van TestJeLeefstijl lees je tips om vol te houden!





8 Manieren om je immuunsysteem te versterken

Het immuunsysteem is een complex en belangrijk systeem dat ervoor zorgt dat je niet ziek wordt. Het immuunsysteem is ontworpen om je te verdedigen tegen miljarden virussen en bacteriën waaraan je dagelijks bloot wordt gesteld.

We geven je acht tips die je helpen om je immuunsysteem te versterken!

1. IJzerrijke voeding
Mineraal ijzer speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem. IJzer vind je in voedingsmiddelen zoals vlees, vis, kip, gedroogd fruit en groenten zoals bloemkool en broccoli.
2. Probiotica
Bronnen van probiotica zijn zuurkool, volle yoghurt en tempeh. De probiotica bacteriën versterken de goede darmbacteriën en daarmee helpt probiotica het immuunsysteem te versterken.
3. Citrusvruchten
Citrus is goed voor ons. Sinaasappels, grapefruits, mandarijnen, limoenen zijn allemaal rijk aan vitamine C. Vitamine C staat bekend om haar antibacteriële eigenschappen en maakt ook je huid mooier.
4. Gember
Gember helpt om infecties aan de luchtwegen – en die komen veel voor – te bestrijden.
5. Knoflook
Het stofje allicine in knoflook helpt het immuunsysteem om tegen verkoudheid en griep te vechten.
7. Kokosolie
De vetzuurketens van kokosolie helpen je om niet ziek te worden.
8. Noten en zaden
Als je dagelijks een handje walnoten eet, dan verminder je zelfs de kans op een hartaanval. Snoep ze als tussendoortje en je helpt meteen je immuunsysteem een handje. Natuurlijk is het wel handig om rauwe en ongezouten noten te eten en geen borrelnoten.
9. Zoete aardappelen
Zoete aardappelen zijn rijk aan vitamine A. Door een tekort aan deze vitamine zou je gevoeliger zijn voor infecties en verzwakt je immuunsysteem.

Alles wat je eet heeft dus invloed op je immuunsysteem. Door regelmatig de bovenstaande voedingsmiddelen te eten, versterk je het immuunsysteem zodat je minder vaak ziek bent en zodat je sneller herstelt van een eventuele ziekte. Meer weten?





Hand in hand uit solidariteit met mishandelde homo's

Deze week kwamen Alexander Pechtold en Wouter Koolmees hand in hand naar een overleg in Den Haag.  De onderhandelaars van D66 deden mee aan de solidariteitsactie voor twee homo´s die in Arnhem werden mishandeld omdat zij hand in hand over straat liepen.

Nog steeds niet normaal
"Wij doen mee! Stop geweld tegen homo's", twitterde D66-leider Pechtold. "We denken dat het heel normaal is in Nederland om gewoon te kunnen uiten wie je bent. Maar dat is het kennelijk nog steeds niet''.
De twee mannen vinden het 'belangrijk dat we deze week laten zien dat het wel normaal is' en besloten daarom mee te doen met de actie #allemannenhandinhand die door presentatrice Barbara Barend op touw is gezet.

Praat jij in jouw omgeving over onderwerpen als deze? En durf jij te laten zien wie je bent?
Of voel jij je zelf wel eens angstig? Op de website van TestJeLeefstijl staat informatie over angst, seksualiteit en pesten. Hier lees je ook tips en adviezen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken.





Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.