Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
Love your ears!

December is de maand van luide knallen en feesten. Omdat gehoorschade door hard geluid onomkeerbaar is, is het voorkomen van groot belang. Wil je weten wat je kan doen om gehoorschade te voorkomen? Lees dan onderstaande tips:

Waar ga je staan?
Luister in een ruimte met harde muziek en/of geluiden zo veilig mogelijk: kijk op welke plek je het beste kunt genieten en toch voldoende afstand houdt van de luidsprekers. Te dichtbij staan kan schadelijk zijn voor je gehoor.

Draag die doppen!
Bij hoge geluidsdrukken is het slim om oordoppen te gebruiken. Zo hoor je de muziek goed, kun je nog steeds communiceren met je medebezoekers én bescherm je ook nog je gehoor.

Gun je oren rust
Zoek ook af en toe even een rustigere plek op om je oren een ‘pauze’ te geven. Zo kunnen ze even bijkomen en blijven op die manier langer geschikt om te genieten van livemuziek!

“Mijn oordoppen blokken 15db. Zo voel je de bass zonder pijn in je oren.” DJ Martix Garrix

Hier vind je onder meer uitleg over de relatie tussen geluid en gehoorschade.





8 Misverstanden over XTC

1. XTC-gebruik is gewoon onder jongeren
Doordat XTC veel media-aandacht krijgt, lijkt het soms alsof iedereen XTC gebruikt. Dat klopt niet: de meeste jongeren gebruiken nooit XTC. Onder jongeren die veel naar dancefeesten is wel een grote groep die soms of regelmatig gebruikt.

2. XTC is vaak vervuild
MDMA is de stof die in XTC zou moeten zitten. Er zijn in het verleden periodes geweest dat er in veel XTC-pillen andere stoffen zaten. Tegenwoordig zit in 92% van de XTC-pillen in Nederland MDMA.

3. Je kunt aan een pil zien wat er in zit
Veel mensen denken dat pillen met eenzelfde logo en kleur dezelfde inhoud hebben. Dat is niet zo. De enige manier om echt te weten wat er in een pil zit, is door hem te testen bij een testservice.

4. Wie XTC gebruikt, moet veel drinken
Het is goed om regelmatig een niet-alcoholische drank te drinken wanneer je XTC gebruikt. Maar veel water drinken is gevaarlijk. Door XTC kun je minder goed plassen en blijft het vocht in je lijf. Daarom kan een XTC-gebruiker het beste 1 drankje per uur drinken.

5. Als het fout gaat met XTC, komt dat door vervuilde pillen
Vooral hoge doseringen van XTC lijken een rol te spelen bij ongelukken. Tegenwoordig is een XTC-pil bijna twee keer zo sterk als tien jaar geleden.

6. MDMA is een zuivere vorm van XTC
XTC is de populaire naam van MDMA. In een XTC-pil hoort dus MDMA te zitten. Maar niet alle XTC-pillen bevatten MDMA. Er bestaat ook een poeder- en kristalvorm van XTC. De werking en risico’s zijn hetzelfde. 

7. Eén keer een pilletje kan geen kwaad
Ook al gebruik je maar één keer, dan nog is XTC niet veilig. Het is niet te voorspellen hoe je reageert op XTC. Het kan een prettig effect geven, maar het kan ook vervelende en zelfs levensgevaarlijke bijwerkingen geven.

8. Aan XTC kun je niet dood gaan
Er zijn mensen overleden aan het gebruik van XTC. Vaak was bij hen sprake van een te hoge lichaamstemperatuur. Dit kan zijn veroorzaakt door onverwachte gevoeligheid, maar ook door een hoge dosering. De combinatie met andere middelen maakt de risico’s groter.

Alle informatie over verschillende soorten drugs lees je hier.
 



Feiten en fabels over griep

Het griepseizoen is volop bezig. Wat is ook alweer het verschil tussen griep en verkoudheid?

Verkoudheid en griep worden door hetzelfde virus veroorzaakt.
Fabel. Mensen noemen verkouden zijn, hoesten en koorts ook vaak 'griep'. Maar een verkoudheid komt door andere virussen. Griep wordt door het griepvirus veroorzaakt.
Griep is een ziekte waarbij het slijmvlies in de luchtwegen ontstoken is. Het begint vaak zeer plotseling met koude rillingen, hoofdpijn, heftige spierpijn en vermoeidheid, keelpijn en droge hoest, (hoge) koorts.
De koorts kan binnen 12 uur oplopen tot 39°C of hoger en duurt meestal 3 tot 5 dagen. Volledig herstel van de griep duurt 1 tot 3 weken.

Goede hygiëne kan verspreiding en besmetting met griep beperken.
Feit. De griep- en verkoudheidsvirussen zitten in druppeltjes snot, slijm en speeksel. Door praten, hoesten of niezen worden de virussen verspreid. Dit gebeurt vooral in ruimten waar mensen dicht bij elkaar zitten en waar slecht geventileerd wordt, bijvoorbeeld in een trein of bus, een school of kinderdagverblijf. Ook worden virussen overgedragen via handen en voorwerpen, zoals een deurknop. Als iemand bijvoorbeeld na het vastpakken van de deurknop, zijn mond, neus of ogen aanraakt, kan hij besmet worden. Goede hygiëne, waaronder vaak handen wassen, kan dus verspreiding en besmetting beperken!

Meestal is griep onschuldig en de meeste mensen genezen dan ook zonder medische behandeling. Het recept tegen griep: uitzieken!

Feiten en fabels over de griepprik? Kijk hier.



Een gezond 2017!

In 2017 wil je gezonder gaan eten? Wij zetten een aantal tips voor je op rij:  

1. Eet gevarieerd
Eet niet elke dag hetzelfde. Wissel dagelijks voedingsmiddelen af uit elk van de 5 groepen:

  1. groente en fruit
  2. volkoren brood, (ontbijt)granen, aardappelen, volkoren pasta, peulvruchten, noten
  3. mager of halfvol zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
  4. vetten en olie
  5. Dranken: water, thee, melk, (filter)koffie. 
3. Eet niet te veel
Niet iedereen hoeft even veel te eten. De lichaamsbouw, hoeveel iemand beweegt en het geslacht tellen mee.
Voor mensen die weinig bewegen (bijvoorbeeld een zittend beroep en weinig beweging in de vrije tijd) is de algemene richtlijn:
  • mannen (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
  • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag
4. Eet veel groente en fruit
Eet minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit (200 gram) per dag. Neem bijvoorbeeld vers fruit bij je ontbijt of maak een salade bij de lunch.

5. Eet voldoende vezels
Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

6. Eet minder verzadigd vet
Teveel verzadigd vet of transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals halvarine in een kuipje, vloeibare margarine in een spuitfles, olie, vette vis en noten. En kies bijvoorbeeld voor magere en halfvolle producten.

7. Wees zuinig met zout
Zout verhoogt de bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe. Kijk daarom op het etiket, ook van bijvoorbeeld kaas en worst. Kies kruiden en specerijen om meer smaak toe te voegen aan voeding. 

8. Drink voldoende
Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, thee, melk, (filter)koffie. 

9. Drink niet te veel alcohol
Drink maximaal 1 glas alcohol per dag.

Gezonde voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Gezond en lekker eten? Kook dan één van de recepten van de Hartstichting.



TestJeLeefstijl wenst je fijne feestdagen en een gezond en vitaal 2017!





Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.