Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
Last van een zomerdepressie?



De meeste mensen zien de wereld meteen door een roze bril, zodra de zon ook maar een klein beetje gaat schijnen. De zon geeft energie en maakt gelukkig. Toch zijn er ook mensen die zich in de zomer juist slechter voelen.

Zomerdepressie
Ongeveer een op de duizend mensen heeft last van zo’n zogenaamde zomerdepressie. Ze hebben het gevoel dat het licht door hen ‘heen snijdt’ en sluiten zich zoveel mogelijk op in een donkere kamer. Andere mensen hebben last van een zomerdip en ervaren stemmingsklachten in de zomer. Dat komt bij circa een op de driehonderd mensen voor. De zomer kan dan eindeloos duren.

Licht
Depressieve gevoelens in de zomer kunnen samenhangen met verschillende factoren. Een mogelijkheid is dat het dag-nachtritme ontregelt raakt doordat het in de zomer langer licht is. Daarbij slapen veel mensen slechter in de zomer.
Net als bij andere depressieve gevoelens speelt erfelijkheid bij seizoensgebonden depressie een rol. Ditzelfde geldt voor negatief denken, eenzaamheid en een slechte gezondheid. Al deze factoren vergroten de kans op een depressie. Vaak verdwijnen de sombere gevoelens vanzelf. Als de dip langer dan twee weken duurt, kun je beter niet meer afwachten. Geef toe dat je somber bent, praat erover met familie of vrienden of zoek hulp online. Als je op deze manier de sombere gevoelens niet overwint, kun je de klachten met je huisarts bespreken.

Tips:

  • Neem sombere gevoelens serieus.
  • Besef dat een langdurige depressie niet vanzelf verdwijnt.
  • Praat over je gevoelens.
  • Zorg voor regelmaat in je leven.
  • Zoek koele en afgebakende ruimtes op.
  • Ga elke dag een stuk fietsen, hardlopen of wandelen. Bewegen in de buitenlucht helpt vaak.
  • Blijf mensen opzoeken, ook als je geen zin hebt.
  • Doe ook niet te veel. Overlaad je agenda niet met feestjes, afspraken en barbecues.
  • Zorg voor een goede nachtrust.




Maakt het uit of je groente eet of fruit?

'Eet veel groente en fruit.' Vaak wordt het in één adem gezegd. Je zou daardoor bijna denken dat het om dezelfde voedingsmiddelen gaat en dat het dus geen verschil maakt of je veel fruit en weinig groente eet of van allebei evenveel. Toch is dat niet waar. Haal groente en fruit niet door elkaar!

Niet iedereen is dol op groente. Maar als je dat compenseert door extra veel fruit te eten, geeft je dat al snel het gevoel dat je gezond bezig bent. En dat is ook wel zo, maar toch bevatten groente en fruit verschillende soorten vitamines en mineralen. Je kunt broccoli dus niet zomaar inwisselen voor een sinaasappel of komkommer voor een appel.
 
Veel koolhydraten
Een overeenkomst tussen groente en fruit is dat ze allebei voedingsvezels leveren. Een verschil is dat het gehalte vitamine B in fruit vaak lager is dan in groenten. Een pluspunt van fruit voor sporters is dat het veel koolhydraten en daardoor meer energie levert dan groenten. Daarom is bijvoorbeeld een banaan ook zo’n goed tussendoortje voor of tijdens je training.
 
Verschillende vitamines
Hiernaast zijn er ook verschillen tussen de verschillende soorten groenten en fruit. Het is daarom niet slim om alleen maar je lievelingsgroente te eten en andere groenten die je minder lekker vindt links te laten liggen. In de ene soort zitten bijvoorbeeld meer vitamines B en C en mineralen als kalium dan in de andere groentesoort.
 
Spreid je porties
Heb jij moeite met het eten van veel groente? Spreid je porties dan eens wat meer over de dag. Denk aan plakjes komkommer op brood, wortels als tussendoortje voor onderweg, een salade bij de lunch, champignons door je omelet, groente in je smoothie en een portie bij het avondeten. Of varieer in de manieren waarop je groente bereidt. Naast koken kun je natuurlijk ook bakken, stomen, wokken of grillen! Zo wordt groente eten voor iedereen een feestje!
 



Controleer jij je huid wel eens op verdachte plekken?

Het is zomer! Je gaat op vakantie of pakt een dagje strand in Nederland. Zonnebrand smeren? Ja natuurlijk! Maar check jij je huid eigenlijk wel eens op verdachte plekjes? De meeste Nederlanders niet. Terwijl het zó belangrijk is. Volgens de stichting Melanoom zou 99% van de mensen die huidkanker krijgen, de ziekte overleven als het vroeg ontdekt wordt.
 
De signalen
Jaarlijks krijgen bijna 6000 mensen te horen dat zij melanoom – de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker- hebben. “Het onderzoek laat zien dat veel mensen geen idee hebben waar ze op moeten letten, terwijl er op tijd bij zijn, letterlijk je leven kan redden”, zegt Astrid Nollen-De Heer, directeur van Stichting Melanoom.  Stichting Melanoom, de patiëntenorganisatie voor mensen met huid- en oogmelanoom, is daarom een bewustwordingsactie gestart. Op hun website staan naast de checklist met vijf punten waar je op moet letten, ook tips om huidkanker vroeg te ontdekken.





6 tips voor een gezond brein: Houd je hersenen in vorm

Hoe houd je je hersenen gezond? Hersenexperts Erik Scherder en Dick Swaab geven zes adviezen voor een brein in topconditie.

1. Wandel elke dag
Erik Scherder: "Zeven dagen in de week een half uur lang stevig wandelen is goed voor je lijf én voor je hersens. Door elke dag te lopen, verbetert je geheugen.
 
2. Vermijd schade
Dick Swaab: "Of je brein op late leeftijd goed blijft functioneren, is voor 50 procent genetisch bepaald. Je kunt er dus gedurende je leven nog wat aan doen. Zorg dat je zo min mogelijk hersenschade oploopt. Zo is alcohol slecht voor je brein. Bedenk verder: wat slecht is voor je bloedvaten, is ook slecht voor je hersenen.
 
3. Daag jezelf uit
"Pak de trein, ga naar een concert, bezoek een museum in een andere stad. Dat soort prikkels heb je nodig om je hersenen jong te houden.
 
4. Leer dansen
"Op oudere leeftijd nieuwe dingen leren en ondernemen kan de komst van Alzheimer vertragen met zo’n drie à vier jaar. Wat je doet, moet iets van je hersenen vergen. Elke dag dezelfde soort computerspelletjes spelen, helpt niet. Elke dag schaken helpt wel, omdat schaken steeds weer nieuwe vragen oproept.
 
5. Eet korstjes
Erik Scherder: "Goed op je eten kauwen heeft gezonde bij-effecten: je hart gaat wat sneller kloppen en je hersenen worden beter doorbloed. In feite ben je – terwijl je eet – als het ware een beetje aan het lopen, met alle voordelen van dien.
 
6. Zoek extra licht
Dick Swaab: "Slaap je slecht, zorg dan voor meer licht overdag. Naar buiten gaan werkt ’t best, ook op een sombere dag. Je vangt dan nog altijd meer licht dan in huis.
 
Meer informatie voor een gezond brein? Kijk dan hier.
 



Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.