Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
To game, or not to game?



Waarschijnlijk heb je hier wel ervaring mee: Gamen.

Gamen is het spelen van computerspellen. Meestal doen jongeren dit via een tablet, computer, smartphone of op spelcomputers (bijvoorbeeld: Xbox, Playstation). Gamen kan ook via websites of op sociale media ( bijvoorbeeld via Facebook). Een belangrijk onderscheid is dat games:

  • met anderen worden gespeeld: meerspeler spellen (multiplayer)
  • alleen worden gespeeld: single player spellen (singeplayer).

Gamers en niet-gamers hebben soms moeite om elkaar te begrijpen. Je ouders bijvoorbeeld, snappen niet waarom jij door wil gaan met gamen tijdens etenstijd. En jij snapt niet waarom je ouders daar een punt van maken. Binnen een relatie kan gamen tot irritatie leiden bij een niet-gamende partner.
To game, or not to game laat een ochtend zien bij een gezin met twee gamers. Kruip in de huid van de gamers, partner en ouders om een compleet beeld te krijgen. To game, or not to game bestaat uit 3 video’s van 5 à 6 minuten.





Fris en gezond: water met een natuurlijk smaakje

Water drinken is belangrijk en gezond, dat weet iedereen. Gemiddeld heb je zo’n 1,5 a 2 liter water per dag nodig. Genoeg water drinken zorgt ervoor dat je gehydrateerd blijft, waardoor je onder andere een zuivere huid behoudt, hoofdpijn voorkomt en vrolijker bent.

Genoeg redenen dus om nog een glaasje te drinken, maar water kan soms zo ‘saai’ van smaak zijn. Tijd om er een beetje een swing aan te geven! Door verschillende verse kruiden, stukjes fruit en geschaafde groenten aan je water toe te voegen krijgt het een verrassend ander smaakje en ziet het er nog eens heel leuk uit ook!

Aan de slag!
Wat je nodig hebt is een grote glazen fles of kan, water, wat ijsblokjes, en een rijke fantasie! Je kunt namelijk alles wat je lekker lijkt toevoegen aan je water. Begin eens met een schijfje komkommer in een glas water en laat dit een tijdje in de koelkast staan. Je denkt vast dat je het niet zult proeven…maar het maakt een groot verschil!

Een aantal van lekkere combinaties zijn:
• Watermeloen & verse munt
• Citroen, komkommer & basilicum
• Framboos & Limoen
En als je water op is, kan je alles gewoon verwerken in een smoothie of eten!

Genieten!





Meld cyberpesten!

19 april was het de Nationale dag tegen het pesten. Deze dag werd een onderzoek van de GGD’s en het RIVM bekend gemaakt. Uit dit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 3 kinderen per klas worden gepest. Dit komt neer op 1 van de 9 kinderen. Met cyberpesten heeft 5 procent van de jongeren de afgelopen drie maanden te maken gehad. Het cyberpesten verschilde van het versturen van een vervelend bericht tot zelfs het uiten van bedreigingen.

Digitaal pesten, ook wel cyberpesten genoemd, is pesten via digitale media. Dit zijn social media zoals YouTube, Facebook, Instagram, SnapChat en What’s app. Via deze digitale media kan je heel gemakkelijk dreigende berichten versturen, belastende foto’s of filmpjes plaatsen of iemand uitschelden. Via de digitale media zijn er oneindig veel mogelijkheden om iemand te pesten zoals: Bangalijsten, Grooming, Sexting en Indentiteitshack maar er zijn nog weinig manieren om je daartegen te verweren. Er zijn een aantal organisaties waar je cyberpesten kan melden.

Online pesten voelt veilig voor de dader omdat niemand het kan zien. Dit maakt het voor velen aantrekkelijk om op deze manier te pesten. De dader blijft anoniem en hoeft het slachtoffer niet in de ogen te kijken. Eigenlijk is het de meest laffe manier van pesten. Online zijn er vele valse profielen, lees hier meer over hoe je een vals profiel kan ontmaskeren.

Hoe kan je problemen op social media melden (Facebook, Twitter, YouTube, Google, Skype, Whatsapp, Instagram)? Bekijk hier de handleidingen van Helpwanted.nl.



Vormt jouw drinkgedrag een risico voor je gezondheid? Doe de test

Drink je alcohol? En wil je weten of je drinkgedrag een risico vormt voor je gezondheid? Doe de test.



“Wat is conditie nu eigenlijk?”

“We hebben het vaak over conditie, maar wat wordt er nu eigenlijk precies met dat woord bedoeld? Is conditie hetzelfde als uithoudingsvermogen?”
Als we over onze conditie praten, dan hebben we het meestal over de staat waarin ons lichaam verkeert, en dan vooral over wat we lichamelijk kunnen presteren. Als iemand zegt dat hij ‘in goede conditie is’, dan bedoelt hij meestal dat hij fit is en bijvoorbeeld een rustige training kan doen zonder buiten adem te raken.

Twee delen
Conditie bestaat uit twee delen: de conditie die je van nature al hebt en de conditie die je opbouwt als je gaat sporten. Heb je van nature een goede conditie, dan ben je er bijvoorbeeld na een griep sneller weer bovenop dan iemand die van nature een minder goede conditie heeft. Daarnaast kun je altijd je conditie verbeteren door te sporten.

Buiten adem
Vaak gebruiken we het woord conditie om aan te geven hoe lang we iets kunnen volhouden. Kun je tijdens een hardlooptraining het tempo van de rest van de groep niet bijbenen of ben je na het oplopen van vier trappen al buiten adem, dan heb je al snel de neiging om te roepen dat je een slechte conditie hebt. Maar dit is niet altijd waar. Ben je bij het hardlopen of traplopen snel buiten adem, dan kan het zijn dat je niet zo veel uithoudingsvermogen hebt. Uithoudingsvermogen is namelijk een belangrijk onderdeel van je conditie. Maar het is niet de enige factor die bepaalt hoe goed die conditie is: ook je spierkracht, snelheid, coördinatie en lenigheid tellen daarin mee. Is dit nieuw voor je? Lees dan hier meer over je conditie en uithoudingsvermogen.



Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.