Testjeleefstijl - Lifestyle Reality Check
Tips om te stoppen met roken

Stoptober zit er alweer een tijdje op. Heb jij meegedaan? Nee? Het is nooit te laat om te stoppen met roken. Hieronder vind je hiervoor zes tips.
  1. Kies een stopdatum.
  2. Zoek hulp bij stoppen. Kies de hulp die het beste bij jou past.
  3. Krijg advies over stoppen.
  4. Bepaal of nicotinevervangende middelen en medicijnen jou kunnen helpen.
  5. Bereid jezelf en je huis voor.
  6. Zoek steun bij mensen in je omgeving.
Lees meer tips



Gezonde(re) Sinterklaas

De winkels liggen er weer vol mee: kruidnoten, speculaas, chocoladeletters, taaitaai. Best lastig om ervan af te blijven. Om niet een hele zak kruidnoten in een keer op te eten. Hoe kom je deze periode toch enigszins gezond door?
 
Laat de gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten staan. Kies in plaats daarvan voor taaitaai of ouderwetse pepernoten (die grote hoekige). Deze bevatten relatief weinig kilocalorieën en geen verzadigd vet. Nog beter zijn bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika.
Ga je toch voor de ongezondere varianten. Houd dan je porties klein. Serveer het snoepgoed in een klein bakje. Dan eet je er minder van. Lees meer over een gezonde(re) Sinterklaas



Welk excuus heb jij om niet te sporten?

Er is altijd wel een excuus te bedenken om niet te gaan sporten. Hieronder staan er vijf op een rij. Met daarbij redenen om toch te gaan.
  1. Ik heb geen tijd: Sporten kun je ook tijdens het tv kijken of op het werk. Bekijk een filmpje met oefeningen die je achter je bureau of op de bank kunt doen.
  2. Ik ben te moe: Van sporten krijg je juist energie. Je bloedcirculatie komt op gang en er komen endorfines vrij. Die zorgen voor een geluksgevoel.
  3. Sporten is saai: Er zijn heel veel verschillende sporten. Er moet er toch één bij zitten die jij leuk vindt. Bekijk met de Sportwijzer welke sport bij jou past.
  4. Ik houd niet van sporten: Je hoeft niet te gaan sporten. Als je iedere dag maar genoeg beweegt. Ga lopend naar school, neem de trap, pak de fiets.
  5. Ik houd het niet vol: Stel voor jezelf een haalbaar doel. Dan is de kans groter dat het een succes wordt. Ga sporten met familieleden of vrienden. Sluit je aan bij een hardloopgroepje of doe een groepsles in de sportschool.
Lees de rest van het artikel
 



Wanneer is gamen een probleem?

Als je zelf of je omgeving hinder ondervindt van het gamen, wordt het een probleem. Ook als het niet lukt om te stoppen of minder te spelen. Hoe is dat bij jou? Sinds kort kun je terecht op www.gameninfo.nl en bij de Gamen Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min).

Daar krijg je betrouwbare informatie over gamen en de problemen die je kunt ervaren. Op de site kun je je gamegedrag testen, lezen over de risico’s van gamen en tips om minder te gamen. Bekijk de website op www.gameninfo.nl





De feiten over xtc op een rij

De belangrijkste risico’s van xtc zijn oververhitting en watervergiftiging. xtc is illegaal. Twee dagen na xtc-gebruik kun je je moe en somber voelen. xtc kan problemen geven in combinatie met andere drugs en alcohol. Lees meer over deze en andere feiten over xtc. 



Colofon
De nieuwsbrief Testjeleefstijl is een onregelmatig verschijnende nieuwsbrief. De stichting Testjeleefstijl verzorgt de redactie. mail de redactie • afmelden • emailadres wijzigen • www.testjeleefstijl.nl

Copyright © 2012. Stichting Testjeleefstijl. Alle rechten voorbehouden.