Lifestyle Reality Check - MBO en HBO

Voeding


 

Eet gevarieerd

De Schijf van Vijf; wie kent hem niet. Als je elke dag iets eet uit de vijf voedingsgroepen, krijg je alle nodige voedingsstoffen binnen. Afwisseling binnen de groepen is ook goed voor je, dus niet alleen maar appeltjes eten.
 

Truc 2 is regelmaat

Wil je op gewicht blijven, dan biedt regelmaat in je eet- en drinkpatroon houvast. Dat betekent drie hoofdmaaltijden en maximaal drie à vier keer iets tussendoor. Kijk in de Eetmeter of je nu goed bezig bent.
 

Tip 3: Vezels vullen je maag

Groente, fruit en volkoren brood zijn rijk aan vezels en die zorgen voor een goede maagvulling. Je hebt dan dat hongergevoel niet meer. En dat gevoel houdt lang aan. Je zwicht minder snel voor calorierijke extraatjes. De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks 30-40 gram voedingsvezels te eten.
 

Tussendoor eten taboe? Welnee!

Ga je voor iets eten tussendoor, denk dan aan een gezonde als: fruit- of snackgroente, een schaaltje yoghurt of een rijstwafel. Heb je zin in snoep, snacks, koek en gebak? Dat kan natuurlijk best een keer, als je het maar niet te vaak en te veel neemt. Neem een kleine portie. Kies bijvoorbeeld een klein schaaltje chips of neem een handje nootjes.
 

Gezondere vetten

Koolhydraten en verzadigde vetten kun je vervangen door gezonde vetten. Eet bijvoorbeeld eens een avocado op brood of in de salade en neem tussendoor geen koekjes maar ongezoute noten. En vervang harde boter en margarine door zachte en vloeibare varianten en olie.
 

Gebruik minder suiker

Suiker uit een pakje heeft je lichaam helemaal niet nodig. 
  • Gebruik suiker niet als toevoeging, dus niet in koffie, thee, yoghurt, etcetera.
  • Zoek alternatieven voor die zoete smaak. Neem vers fruit in je yoghurt of beleg je boterham ermee.
  • Zie suiker niet als een verwennerij of traktatie.
  • Vervang suiker niet door honing of siroop. Dit zijn ook suikers. 
  • Drink geen suikerhoudende dranken. Neem water, thee of koffie. Toch een keertje frisdrank? Neem dan een light variant.

websites

Balance it - game met voeding en bewegen
Voedingscentrum - voorlichting over eten
Schijf van vijf - hulpmiddel voor gezond eten
Voedingswijzer - weet wat je eet
Voedingswaardetabel - voedingswaardeoverzicht van allerlei producten
Etendebaas - informatie en online behandeling
Caloriewegwijzer - calorieën en bewegen
Eetmeter - scan je dagmenu
Mindmasters - info over gezondheid
Hoe pak jij dat aan - info voor ouders over voeding van hun kinderen