Lifestyle Reality Check - MBO en HBO

Voeding

Alles wat je eet, zet je lichaam om in energie. Energie die je binnenkrijgt maar niet verbruikt Ė vaak komt die uit suiker en vet Ė sla je op als vet. Je eet dan meer dan je lichaam nodig heeft op een dag. Je komt dan aan. In Nederland heeft ongeveer 55% van de mannen en 47% van de vrouwen overgewicht.
Er zijn natuurlijk ook mensen die te dun zijn. Ook daar kleven gezondheidsrisico's aan. Je BMI is een goede graadmeter hiervoor. Maar zelfs met een goede BMI, kan het zijn, dat je ongezond bezig bent.
 

 

Fastfood lover? Lees dit maar eens

Frisdranken en tussendoortjes zoals chips en candybars bevatten veel suiker. Fastfood is vaak te vet en te zout. De calorieŽn stapelen zich op. Om die te verbranden moet je bewegen. Hieronder zie je hoe lang iemand van 60 kg stevig moet wandelen om een snack te verbranden. 
 
Patat mayo 630 kc 147 minuten stevig wandelen
Saucijzenbroodje 249 kc 58 minuten stevig wandelen
Milkshake 192 kc 45 minuten stevig wandelen

De Eet- en beweegwijzer geeft aan hoeveel calorieŽn, vet en verzadigd vet er in allerlei producten zitten. 

Gemiddeld hebben mannen 2500 calorieŽn per dag nodig en vrouwen 2000 calorieŽn per dag. Met een snelle snack zit je dus al op of boven een kwart van jouw dagelijkse behoefte.
 

Wat kan je doen?

Kijk bij tips en advies om ideeŽn op te doen om gezonder te eten.
Wil je meer weten over gezonde lichaamsbeweging, kijk dan bij Bewegen. Wil je weten of je dagelijks voldoende vitamines, mineralen en energie binnenkrijgt? In de Eetmeter van het Voedingscentrum vul je je dagmenu in en krijg je gelijk een persoonlijk advies.

websites

Balance it - game met voeding en bewegen
Voedingscentrum - voorlichting over eten
Schijf van vijf - hulpmiddel voor gezond eten
Voedingswijzer - weet wat je eet
Voedingswaardetabel - voedingswaardeoverzicht van allerlei producten
Etendebaas - informatie en online behandeling
Caloriewegwijzer - calorieŽn en bewegen
Eetmeter - scan je dagmenu
Mindmasters - info over gezondheid
Hoe pak jij dat aan - info voor ouders over voeding van hun kinderen